Rezultatele si competentele învataturii

Cum s-a mentionat mai sus, rezultatele studiilor prezinta un set de competente ce exprima ce va cunoaste, intelege si putea face studentul dupa completarea procesului de studii. Ele se refera la o peroada de studii, de exemplu la primul sau al doilea ciclu a programului sau la o unitate de curs sau un modul. Rezultatele studiilor reflecta cerintele pentru acordarea creditelor. Ele sint formulate de personalul academic. Competentele actuale ale unei persoane individual pot fi desigur incluse in rezultatele studiilor formulate.

Competentele reprezinta o combinatie dinamica de atributii, abilitati si atitudini. Ele pot fi un subiec specific sau generic. Imbunatatirea competentelor este obiectivul principal a programelor de studii; ele vor fi formate in diferite module/unitati de curs si vor fi evaluate la diferite etape.

Programele de studii sint divizate in blocuri sau mai multe unitati, ce ar trebui sa corespunda cu rezultatele studiilor specificate ( cunostinte, abilitati, intelegeri).

Universitatile sint incurajate sa descrie rezultatele studiilor si competentele pentru fiecare unitate de curs separat. Vezi compartimentul din Pachetul de informatii ECTS, dar este cunoscut faptul ca personalul academic, in majoritatea tarilor, nu cunoaste inca suficient cum sa scrie (formuleze) rezultatele studiilor. Se simte o necesitate clara de ghidare si schimb de experienta in scrierea si folosirea rezultatelor studiilor in diferite limbi si optiuni culturale. Ca prim pas, cititorii ghidului sint referiti la Tuning project si la pagina web a Bologna Seminar on using learning Outcomes sustinut in Edinburg la 1-2 iulie 2004.


Intrebari frecvente:

Care este scopul descrierii unui curs/modul in termeni de rezultate a studiilor si nu in termeni de continut dupa metoda obisnuita?
Ca analiza finala scopul educatiei este de ai pregati pe cei ce studiaza pentru un rol pozitiv si activ in societate. Rezultatele studiilor accentueaza asupra rezultatelor obtinute in urma procesului de studii de catre student in termeni de cunostinte, intelegeri si abilitati, si nu asupra importantei lucrului corpului profesoral pentru a obtine acele rezultate.Cu alte cuvinte, rezultatele studiilor reprezinta o schimbare de la un sistem orientat intern si bazat pe personal catre un sistem orientat extern centrat asupra studentului.

Care este legatura dintre rezultatele studiilor si competentele?
Rezultatele studiilor unui program specific de studii sau a unui modul este caracterizat in termeni de competente.

Ati putea da un exemplu concret cum rezultatele studiilor pot fi exprimate prin competente?
Urmeaza un exemplu:
Exemplu de competenta a unui subiect specific din domeniul Istoriei:
La sfirsitul modulului/cursului studentul trebuie sa demonstreze abilitatea sa de a comenta si rezuma texte si documente corect in conformitate cu principiile critice ale disciplinei.

Exemplu de competenta a unui subiect specific din domeniul Fizicei:
La sfirsitul modulului/cursului studentul trebuie sa demonstreze abilitatea sa de a descrie si explica a aparatelor optoelectrice de baza; fibrelor optice; monitoarlor liquid-crystal; tranzistoarelor bipolare si cu efect de suprafata.
Exemplu de competenta generica:
La sfirsitul modulului/cursului studentul trebuie sa poata demonstra utilizarea efectiva a abilitatilor de recuperare a informatiei, in relatie cu sursele primare si secundare de informatie, incluzind recuperarea informatiei prin cautari computerizate, on-line.


2005-2006 © UTM, Andrei Chiciuc