Scara de notare ECTS
Notarea este o parte importanta a procesului de studii. A devnit deja o traditie in diferite obiceiuri pedagogice si culturale a diferitor sisteme de invatamint din Europa. Totusi este necesar de a face sistemele nationale de notare ci mai transparente pentru a usura transferul notelor dintr-un sistem in altul pentru a servi studentii mobili si cei ce au absolvit.

In cadrul ECTS, scara de notare a fost formata pentru a facilita intelegerea si compararea notelor acordate in cadrul diferitor sisteme nationale. Scara de notare comform ECTS nu are un punct de referinta national si nici anumite scopuri la evaluarea obiectiva a abilitatilor unui student in comparatie cu cele ale altor studenti din acelasi sistem. Sistemul de notare ECTS nu a fost creat pentru a-l inlocui pe cel national dar pentru a facilita intelegerea lui in alte tari.

Scara de notare ECTS este bazata pe gradul acordat studentului la evaluare anumita, adica cum el/ea s-a prezentat in comparatie cu alti studenti.Sistemul ECTS clasifica studentii in grupe largi (clare) si astfel simplificind gradarea lor. Aceste grupari stau la baza sistemului ECTS.

Sistemul ECTS divizeaza initial studentii in grupe picat si trecut, apoi evalueaza performantele acestor grupe separat. Cei ce obtin gradul de trecere sint divizati in 5 subgrupe: cei mai buni 10% li se acorda gradul A, urmatorilor 25% - gradul B, apoi la 30% se acorda gradul C, la urm 25% - gradul D si la ultimii 10%- gradul E.

Cei ce nu au obtinut suficiente performante pentru a obtine un grad din cele 5, sint divizati in doua subgrupe: FX (picat – e necesar de a mai lucra putin pentru a obtine credit) si F (picat – e necesar un lucru considerabil pentru a obtine credit). Aceste distinctii permit diferentierea acelor studenti ce aproape au fost evaluati ca trecut fata de cei ce au demonstrat insuficienta de cunostinte si abilitati.

Principalele cerinte pentru introducerea acestui sistem sint: accesul la informatie primara suficienta si detailata, numar suficient de persoane pentru a asigura validitatea metodelor statistice si verificarea efectuarii regulate a controlului calitatii a rezultatelor obtinute prin utilizarea gradatiei respective.

Gradarea cu note deseori variaza de la tara la tara, iar uneori chiar in interiorul unei tari sau institutii. Exprimarea prin gradatia ECTS este simpla atunci cind notele locale se diferentiaza enorm. Cu toate acestea un numar mare de cazuri, fata de gradatia ECTS, exista acolo unde notele locale nu se diferentiaza mult. Aceste cazuri se divizeaza in doua categorii depinzind de faptul daca datele evaluarii primari permit stabilirea unei liste de gradare sau nu. Cind evaluarea initiala permite acest lucru, aceasta gradare poate fi utilizata direct pentru a oferi gradarea ECTS. Cind gradarea valida nu poate fi obtinuta din datele primare de evaluare atunci doar gradarea picat sau trecut ar trebui inregistrata.

Marimea grupei este foarte importanta pentru a ajunge la gradarea ECTS. Atunci cind se examineaza un numar mare de studenti din acelasi modul/curs, in acelasi timp, se creaza o situatie cinstita ca rezultatele examinarii sa ajunga direct la gradatie deci si la gradarea ECTS.
Un grup de studenti in care cel putin 30 de persoane obtin grad de trecere este considerat a fi un numar minim necesar pentru o gradare cu insemnatate, cu toate ca ar fi de dorit un numar mai mare de studenti.

Un numar mare de metode sint oferite universitatilor unde numarul studentilor dintr-o grupa nu este suficient.
Gradatiile obtinute la diferite sesii sau la diferite module de la aceeasi sesiune pot fi combinate prin diferite metode pentru a aduce la marimea necesara a grupei. De exemplu, experienta arata ca:
• Notele inciteva cursuri/ module diferite a aceluiasi nivel de obicei sint distribuite la fel;
• Distributia notelor pe perioada de 5 ani de studii de obicei formeaza un rezultat balansat.
Institutiile de studii superioare ar trebui sa tinda catre introducerea gradatiei ECTS pentru toti studentii si sa recunoasca Gradatia ECTS oferite de alte universitati. Se recomanda un anumit nivel de flexibilitate din timp ce gradatia ECTS a fost creata pentru a imbunatati transparenta diferitor sisteme de notare.

Intrebari frecvente:

Este obligatorie utilizarea scari de transfer a gradatiei ECTS in cadrul ECTS?
Utilizarea ei este recomandata viguros. Scara nu este totusi obligatorie pentru acoradarea marcii ECTS.

Cum ar trebui sa tratam sistemele ce ofera doar evaluari picat-trecut?
E evident ca sistemele locale unde evaluarile ofera doar picat-trecut (fail-pass) sau alte criterii nu pot oferi gradarea. In asa cazuri optiunea trecut (pass) ar trebui sa fie inserata cu un „P” sau cuvintul „pass” in coloana pentru notare.

Este necesar de a indica procentajul pentru studentii ce nu au fost promovati la un curs/ modul?
Nu este obligatoriu, dar transparenta creste atunci cind acest rata acestui procent este indicata pentru fiecare curs evaluat. Se recomanda ca aceasta rata sa fie indicata si in fisa de note.

Ce ar trebui sa faca o persoana daca sistemul sau national are mai putine note de trecere decit cele cinci litere (pentru studentii buni) din sistemul ECTS?
Cu cit mai aproape poate ajunge institutia, de relatia unu-la-unu intre notele proprii si gradatia ECTS, cu atit mai usor devine procesul de gradare. In alte cazuri decizia ar trebui luata conform modelului de distributie a gradatiei locale incercind sa se evite nedreptatile fata de studenti.


2005-2006 © UTM, Andrei Chiciuc