ECTS pentru studiul continuu

Nu toti cei ce studiaza sint studenti full-time si sint inrolati in programe de studii ordinare. Un numar mare de maturi ce studiaza urmeaza cursuri sau module desinestatatoare, ce au sau nu au legatura cu anumite calificari formale ca de exemplu cursurile de dezvoltare profesionala continua. Un numar mare de persoane poseda cunostinte si abilitati acumulate in afara programelor de studii superioare, studiind individual, lucrind sau din experienta de viata. Deaceea nu este nici un motiv pentru care studentii netraditionali nu ar putea beneficia de transparenta si recunoasterea oferita de ECTS .

Cum ar putea o astfel de diversitate de studii sa fie exprimata prin credite si ar putea fi considerate – daca se doreste- printre studiile/calificarile formale? Aceasta se poate obtine aplicind cele doua principii ale ECTS: capacitate de lucru si rezultate a studiilor. Orice fel de studii necesita niste rezultate a studiilor si orice fel de studii necesita o anumita capacitate de studii, care ar putea fi exprimata prin credite.

Ceea ce prezinta cel mai mare interes este validarea si certificarea: cine decide asupra rezultatelor studiilor si cite credite trebuie acordate? In educatia superioara raspunsul este clar: universitatile si alte institutii de studii superioare din Europa sint autoritatile competente pentru a defini si evalua rezultatele studiilor si au dreptul de a acorda credite celor ce studiaza, fiind ei studenti full-time sau studenti netraditionali ce au nevoie de recunoasterea cunostintelor si abilitatilor acumulate in afara optiunilor formale.

Universitatile pot atribui rezultatele studiilor acumulate in afara institutiei, la creditele ce ei le acorda rezultatelor studiilor asemanatoare obtinute in cadrul programelor formale ale universitatii. Cu alte cuvnte: ei pot acorda documente oficiale bazindu-se pe programele lor formale ca puncte de referinta.

Datorita autonomiei universitatii, valoarea creditului acordat ar putea varia de la o programa la alta. In 2004-2005, a luat start un proiect pilot in care institutiile detinatoare a marcii ECTS vor avea un schimb de experienta in care acordarea creditelor diferitor tipuri de studii si sa detrmine daca si in cazul caror abilitati si competente ar putea fi acordat o valoare obiectiva a creditului in Europa. Un grup de universitati ar putea de exemplu sa decida sa acorde un anumit numar de credite pentru aceleasi nivele de cunoastere a unei limbi.

Ects ofera metode de a documenta lucrul efectuat (capacitatea de lucru) ce se refera la rezultatele studiilor intimpul studiilor formale, neformale si cele neoficiale (LLL)*. Nu este necesar nici un document nou. Fisa de note Ects poate fi folosita pentru a descrie ce a obtinut studentul datorita faptului unde au avut loc studiile si cum a fost organizat procesul de studii.

* Studiile continue (LLL)- cuprinde toate tipurile de studii si practici in orice tip de institutie, companie sau cimp de lucru, respectiv studii formale, neformale si neoficiale. Dintre acestea, studiile formale au loc in institutii educationale si sint recunoscute prin diplome sau alte documente certificate.Studiile neformale se fac in afara educatiei propriuzise si nu necesita un certificat. Studiile informale (neoficiale) sint o consecinta naturala a vietii de zi cu zi, ele nu sint intotdeauna studii intentionate si uneori chiar nu sint recunoscute de indivizi ca cunostinte ce contribuie la abilitatile si capacitatile personale.

Intrebari frecvente:

Cum ar putea fi antrenata universitatea mea in dezvoltarea Studiilor continue ale ECTS?
Institutiile ce detin marca ECTS vor fi eligibile pentru a aplica la Agentia Nationala Socrates-Erasmus pentru „ Grant pentru studii continue ECTS”. Gratul ve da posibilitate universitatilor sa se alature proiectului pilot „Studii ccontinue ECTS” si sa experimenteze, cu ajutorul mecanismelor bazate pe credite, recunoasterea rezultatelor si competentelor studiilor obtinute in urma studiilor formale, neformale si informale. Aceasta implicare ar ajuta universitatile intereate sa devina centre de studii pentru regiunea lor si sa mareasca accesul celor ce studiaza atit in viata profesionala cit si din alte medii netraditionale de studii.


2005-2006 © UTM, Andrei Chiciuc